Helen Urbanik

Moodle´t arendamas: praktika Suurbritannias Havering kolledžis!

2013. aasta vabariigi aastapäeval, just sellel hetkel, kui kõiki eestimaalasi paluti üles võtta oma isamaaline minut, istusin mina Tallinna lennujaamas EasyJeti lennukisse, et sõita Londonisse. Algas minu kolmekuuline praktika Londoni äärelinnas asuvas Havering kolledžis.

Praktika sisuks oli kolledži õppeinfosüsteemi arendamine: kolledžis on mitu aastat olnud kasutusel tasuline lahendus Blackboard ning nüüd oli ühena viimastest Suurbritannia suurematest õppeasutustest otsustatud üle minna vabavaralisele Moodle´le. Kolledži e-õppeosakond, mis migratsiooni ja arendamisega tegeles, koosnes enne minu kohalejõudmist täpselt ühest inimesest, osakonna juhist Robert Lahnerist. Varsti aga võeti juurde veel üks noor tehnik, Shaun Roskell, nii et meid oli kokku juba kolm. Kursuste arv, mida tuli vanast süsteemist ümber tõsta, ulatus mitmetesse tuhandetesse. Õnneks olid neist aktiivses kasutuses vaid mõnisada ning paljud õppejõud loobusid ka nõudmisest lasta oma Blackboardi kursus Moodle´s taasluua võimalikult identsena. See ei ole süsteemide suure erinevuse tõttu lihtsalt võimalik. Õppejõude ja lektoreid, kes koolis töötasid, oli üle 500 ning nende kolme kuu jooksul osalesin neist paljudele Moodle´ kasutamise koolitamisel. Õpilasi oli selles meie mõistes tehnikumis üle 12 000, nende kasutajakoolitus pidi algama sel sügisel uue semestri alguses.

 
 
 

 

Nende kolme kuu jooksul sain Moodle´st teada rohkem, kui oleksin osanud arvata. Loomulikult on palju veel õppida, kuid e-õpe näib olevat perspektiivikas ala, vähemalt Suurbritannias tegeleb sellega palju väiksemaid ja suuremaid ettevõtteid. Nende põhilised kliendid on eraettevõtted, kus koolitust näost-näkku praktiliselt enam läbi ei viidagi, vaid enamasti hoopis e-õppe vormis ja distantsilt.

Minu ülemus Robert, kuigi kohati tuulepäine, oli inimesena äärmiselt sõbralik ja hea huumorimeelega ning professionaalselt suurte oskustega. Eriti tore oli loomulikult, et ta ei öelnud kunagi ära oma teadmiste jagamisest. Kogemus nii suures välismaises organisatsioonis töötamisest mul varem puudus ning see oli üsnagi kainestav. Haridussüsteem on Suurbritannias äärmiselt rangelt reglementeeritud ning ka alafinantseeritud ning kokkuvõttes julgen arvata, et Eesti haridusasutuste tase on märksa kõrgem ning asjaajamine siin palju lihtsam.

Kuna tegemist oli siiski Londoniga, oli elamine ja muu olme väga kallis. Pean siinkohal tänama kohalikku Erasmuse koordinaatorit, kes mulle töökoha lähedal üüritoa aitas leida ning seda väga vahvas peres. Inglismaal ringi vaatamiseks jätkus ka veidi aega, näiteks võtsin ette reisi Cardiffi Walesis. See mereäärne linn tundus mulle pärnakana väga kodune ja mõnus.

Silmaringi laiendamiseks ja kogemuste omandamiseks oli see praktika suurepärane võimalus. Enesekindlustki, et võõras ühiskonnas hakkama võiks saada, tuli rohkem juurde.

Helen Urbanik
IT Kolledži tehnosuhtluse tudeng
2012/2013 õppeaasta kevadsemestril vahetusüliõpilasena praktikal Inglismaal.